Barnverksamheten
Den pedagogiska verksamheten bedrivs enligt ”En väg till frihet” (Målbeskrivning för Waldorfförskolor) samt Lpfö –18. Förskolan följer skollagen samt FNs barnkonvention.
Verksamheten bygger på en bestämd rytm (trygghet), när det gäller händelser som sker under årsloppet, varje vecka och under en dag.
I centrum för verksamheten under dagen står barnens fria lek. Vi vuxna finns med i det sammanhanget och arbetar med praktiska sysslor som till exempel räfsa löv, diska, sopa. Ett arbete som barnen upplever med sina sinnen, härmar och tar in i sina lekar, hämtar inspiration. Ibland är barnen med spontant i de vuxnas sysslor, ibland tar vi med dem mer målinriktat, främst de äldre. Runt detta är dagen indelad:
Sagostund, samling med sånger, rim och ramsor, rytmiska rörelselekar, lunch, vila, mellanmål. Utevistelse har vi på både för- och eftermiddag.
På vår utflyktsdag (en dag i veckan) går vi ut i skogen, oftast är vi där till lunch.
Förskolan eftersträvar en sammanhängande pedagogisk tid för alla barn i verksamheten. De gläds och känner trygghet åt att känna igen sig i de rytmiskt återkommande sysslorna varje dag och lär känna de andra barnen i gruppen.
Det systematiska kvalitetsarbetet som utförs kontinuerligt dokumenteras över respektive barngrupp för att kunna utveckla förskolan som helhet.
Augusti/September
Vi går in i skördetid/Mikaelitid. Vi sjunger nu sången om Bonden till maten som handlar om deras arbete på åkrarna denna tid. På förskolan plockar vi bär och frukt, tomater, torkar äppelringar, gör äppelmos, äppelte och fruktremmar. Vi börjar även tröska vetet som blir till mjöl, mjölet använder vi i våra pinnbröd på Mikaelifesten. På Mikaelifesten har barnen gjort rönnbärshalsband och lövkronor som många har på sig.
Vi eldar tillsammans på gården och grillar pinnbröd, vi förbereder även vår skördesoppa. Barnen får också göra sitt eget smör genom att skaka grädde i en burk. Innan lunch får barnen se dockspelet om riddaren Göran och draken, en symbol för att det goda övervinner det onda.
Oktober
I oktober har vi Gosedjursfesten som är utöver de årstidsbundna festerna. Här får barnen ta med sig ett gosedjur hemifrån och vi har en liten samling med barnen och gosedjuren. Vi fikar sedan på födelsedagskakan tillsammans. Vi krattar tillsammans på gården och gör höstfint. Vi gör lövhögar till igelkottarna att övervintra i. För barnen ger det en positiv effekt på deras självkänsla att använda grovmotoriken aktivt i leken. Vi går in i förberedelserna för lyktfesten.
November
I november börjar vi med förberedelserna inför lyktfesten med att gröpa ur kålrötter och baka lyktkakor med barnen. Lyktfesten har vi tillsammans med barnen och föräldrarna. Vi sjunger våra lyktsånger på gården och eldar i vår eldstad. Vi bjuder på glögg, lyktkakor och pepparkakste. Denna årstidsfest har vi för att belysa vårt inre ljus i den mörka årstid som vi har framför oss. Våra lyktsagor och lyktsånger får ta plats denna tid. Vi har läst sagan om Lyktflickan som sprider sitt ljus längs sin väg. I skogen har vi planterat vårlökar. Barnen fick plantera varsin vårlök som vi sedan fick följa när de kom upp på våren. På gården planterar vi vitlök.
December
I december börjar förberedelserna inför jul och lucia. Vi sjunger bland annat om Kung vinter och snöflingan. Vi bakar pepparkakor och lussebullar. Vi går också adventsspiralen med barnen. Det blir en fin och högtidlig stund med barnen. När barnen går in i spiralen för att tända sitt ljus sitter vi andra och sjunger sånger som hör till denna högtid/årstid. En del av barnen går med sin pedagog. Även denna högtid belyser vårt inre ljus.
Januari/februari
Vi firar tjugondag Knut med dans och fiskdamm. Kung vinter har kommit till oss och våra sånger och lekar följer temat vinter även om tyvärr gumman tö lurar runt hörnet, så hoppas vi att våra sånger och ramsor på samlingen hjälper kung vinter att komma tillbaka. För som vi njutit av snön och att åka stjärtlapp på förskolan. Våra utflyter har gått till slottet för att åka madrass och stjärtlapp.
På sportlovet grillar vi korv ute med barnen och har bakat våra egna korvbröd till. Efter sportlovet har vi maskerad. Sagan om Vanten. Vi gestaltar sagan tillsammans med barnen och de får klä ut sig till djur som finns i sagan. Vi fikar på semlor efter gestaltningen.
Mars/April
Vi står inför våren och vår högtid påsken. Påsken är en tid av glädje, färger och nytt liv. Det speglar sig väl i naturen när det kommer knoppar och små djur tittar fram.
Det blir en hel del påsk pyssel och sånger, ramsor och lekar som hör påsken till. Vi leker tillsammans hela gruppen ”under hökens vingar kom” och ”kom alla mina kycklingar”. Vi målar ägg och tovar kycklingar, vi sår gräs.
Vi kanske gör vimplar som barnen gör av pinnar de hittar i skogen, de täljer sin pinne eller så hjälper vi pedagoger till med det sen får barnen måla dom och slutligen måla ett sidentyg som vi fäster på pinnen. Dessa vimplar får barnen ta med sig hem efter tårtfesten.
På valborg eldar vi och poppar popcorn över elden och berättar sagan om flamfolket.
Maj/Juni
Vi går på vår avslutningsutflykt till hamnen och leker i lekparken och äter glass tillsammans. Vi börjar närma oss terminen slut och vi börjar avsluta våra vimplar som barnen går ut med på tårtfesten. Vi planterar också bönor som barnen får ta med sig hem på tårtfesten.
Fritids och blivande lärare för förskoleklass kommer och hälsar på.
På tårtfesten dukar vi upp tårtor, saft och frukt att ställa på långbordet, vi har övat på våra sommarsånger under lång tid och alla barnen, föräldrarna och pedagogerna sjunger och dansar tillsammans på vår avslutning. De barn som börjar skolan får gå under ”bågen” som en symbol för deras väg till skolan. Barnen får också varsin sten som passar just deras personlighet.